Vad vet vi om hemliga Project Titan?
Vad vet vi egentligen om Blizzards hemliga projekt (arbetsnamn: Project Titan) som enligt ryktet ska ha varit under utveckling sedan 2007? Svaret är enkelt, vi vet ingenting. Det hindrar oss dock inte från att spekulera i ämnet. För en sak är säker, det florerar mängder av mer eller mindre trovärdiga rykten på Internet.
Nedanstående information är hämtad från titanfocus.info och bör betraktas som högst inofficiell. SvenskaDiablo.se kan i egenskap av officiell Blizzard-fansite varken bekräfta eller dementera dessa uppgifter. Så fort vi får klartecken att dela med oss av information kommer vi att göra det.
”Det är ett MMORPG som kommer att spelas från tredjepersons-perspektiv, men inslag av FPS kommer att förekomma under vissa händelser i spelet. Spelvärlden är baserad på jordens historia, men innehåller också en stor mängd fiction. Det kommer att ha en djup historia, precis som Warcraft och Starcraft.”
Blizzard har själva meddelat att Titan är ett MMORPG-spel. Och dessa brukar i regel spelas ur ett tredjepersons-perspektiv. Det går naturligtvis också att zooma in till FPS-läge, som i World of Warcraft. Uttrycket ”Baserad på jordens historia, men innehåller också en stor mängd fiction” kan i praktiken innebära i stort sett vad som helst från Super Mario till Lemmings.
”Tidsresor kommer att vara ett inslag i Project Titan, såväl som Grekisk, Romersk och Vikinga-mytologi.”
Kommer ni ihåg Blizzards ”The Lost Vikings” från 1992? Såhär beskrivs det i Wikipedia; ”I spelet följer man de tre vikingarna Erik, Baleog och Olaf som blir kidnappade av ett rymdskepp. Ytterligare världar de besöker under sin resa är dinosauråldern, Egypten, Godisland m.fl.” World of The Lost Vikings? Olika mytologier finns dessutom redan representerade i World of Warcrafts olika zoner.
De har bjudit in etablerade författare som t.ex Richard A. Knaak för att hjälpa till med handlingen.
Att spelstudios tar hjälp av story-författare är snarare regel än undantag. Richard A. Knaak, som tidigare skrivit böcker om Blizzards olika universum, känns som en rimlig gissning i sammanhanget.
”De har för avsikt att inkludera många Warcraft-element i Project Titans värld. Mestadels påskägg, men det kan också innebära att hela karaktärer, på ett eller annat sätt, portas in i spelet.”
Många rätt gjordes i World of Warcraft. Att inte implementera dessa i Project Titan vore ett tjänstefel från Blizzards sida. Att porta in befintliga karaktärer i spelet för tankarna till Blizzard All-Stars, där hjältar från Blizzard övriga titlar finns tillgängliga som spelbara karaktärer.
”När det gäller vapen finns nästan allt till spelarens förfogande. Allt från magier till riktiga vapen.”
Ännu ett helvarv på den fantasilösa spekulationens brännbollsplan. Ryktet säger absolut ingenting. Magier och riktiga vapen samsas dessutom redan under samma tak i StarCraft, WarCraft som Diablo.
”Spelet bygger på en helt ny spelmotor. Grafiken kommer att vara i den etablerade Blizzard-stilen. Främst ett PC-spel med förväntad åldersgräns 12+.
Att använda en gammal spelmotor från exempelvis World of WarCraft vore orimligt i ett Next-Gen MMORPG. Alla företag vars spel riktar sig till en bred målgrupp föredrar såklart en så låg åldersgräns som möjligt. Och vad innebär egentligen ”den etablerade Blizzard-stilen”?
”Det kommer att finnas klan-bostäder och auktionshus. Spelet är utformat med e-Sport i åtanke. Blizzard kommer att försöka odla det till ett framgångsrikt e-Sport spel.”
Klanbostäder har varit på tapeten sedan Diablo 2. Auktionshus är ett kontroversiellt ämne i Diablo 3. Hur skapar man ett MMORPG utformat med e-sport i åtanke, där ett auktionshus finns med i bilden? Räcker inte StarCraft 2? Och vågar man kannibalisera på sina övriga titlars spelarbaser?
”Omkring 150 utvecklare jobbar med projektet just nu. Teamet är i dagsläget det största på Blizzard. Nya community managers är på väg in i teamet såväl som att nya testare kommer att behövas inom en snar framtid. Många av de nya gruppmedlemmarna har kommit från andra projekt på Blizzards. På tal om övergånger så är Jay Wilson numera en del av Project Titan-teamet.”
Antalet utvecklare är naturligtvis omöjligt att kommentera. Resten känns logisk. Självklart behövs det nya community managers. Och naturligtvis måste det till testare för att kvalitetsäkra ett spel. Internrekrytering är naturligtvis inget ovanligt i ett stort bolag som Blizzard Entertainment. Att Jay Wilson lämnade Diablo-teamet till fördel för Project Titan känns inte heller orimligt.
”Engelska, tyska, franska, spanska, portugisiska och polska versioner av spelet finns i dagsläget. Fler översättningar kommer i samband med betan.”
Brukar inte översättningar av ett spel ske först i slutskedet av utvecklingsperioden?
”Vi kan förvänta oss en Project Titan Teaser på BlizzCon 2013. De vill inte visa något innan de har en fast tidpunkt för betan. I dagsläget förväntas Familj & Vänner-betan börja någon gång under första kvartalet 2014.”
Detta rykte är naturligtvis omöjligt att kommentera men förefaller rimligt eftersom vi redan hört Blizzard bekräfta sina planer på att inte berätta för mycket innan en beta är inom räckhåll. I filmklippen nedan kan vi höra Blizzards egna uttalanden om det hittills så hemlighetsfulla projektet.